Bindruny są formami graficznymi powstałymi z połączenia ze sobą kilku znaków runicznych. Powstały w ten sposób znak może służyć jako talizman. Tak wygląda ten "przepis" w uproszczeniu, temat jednak nie jest prosty sam w sobie. Musimy mieć świadomość tego iż kreując tego typu symbol, tworzymy pewne połączenie energii znaków użytych w nim i... znaków powstałych z takiego połączenia. Problemem są owe znaki "dodatkowe", gdyż mogą one zarówno wzmocnić efekt naszego "talizmanu", jak i go osłabić a nawet - co gorsza, wygenerować efekt odmienny od oczekiwanego.
Tło historyczne
Najwcześniejsze inskrypcje zawierajace bind-runy, pokazują je jako dwie lub trzy, połączone na wspólnej pionowej linii. Powodem tego typu praktyki była generalnie oszczędność pracy i miejsca - pamiętajmy iż inskrypcje te byly tworzone zwykle na kamieniach, dość prymitywnymi narzędziami. Podobną praktykę zresztą stosowano również w najstarszych napisach wykonanych w alfabecie łacińskim. W mitologii znajdujemy informacje o używaniu do celów magicznych bindrun lub czegoś podobnego w trzech miejscach: "Sadze o Egilu", "Sadze o Bósi i Herrau" oraz w jednym z poematów Eddy - "Skírnismál"
Obecnie tworzone i znajdowane bindruny w Internecie, najczęściej są adaptacją tradycyjnego zapisu, do własnej wiedzy i doświadczeń.
Na terenach Islandii występowały zbliżone do runicznych zaklęcia określane jako galdrastafir lub bandrúnir, przypominające przy pewnej dozie wyobraźni bindruny, ale ich powiązanie jest dość luźne.
Istotnym wydaje się fakt iż wbrew obiegowym opiniom Bindruny raczej miały na celu skrócenie zapisu niż uniemożliwienie jego odczytania. Istniało wiele sposobów i styli kodowania inskrypcji Runicznych, ale to temat na osobny artykuł.
Osobiste doświadczenia
Bywa iż w pracy magicznej związanej z runami, nie jest łatwo dobrać właściwe znaki do potrzeby osoby, dla której jest talizman wykonywany. Jest to odpowiedzialne zadanie, gdyż Runy pozatym iż są "wysyłane" z pewną intencją, mogą swoim oddziaływaniem energetycznym intencję ową wzmocnić i zasilić ale mogą też osłabić lub spowodować zmiany na obszarach, których nie chcieliśmy zmieniać. Dodajmy do tego typu pracy element "dodatkowo występującego znaku", którego istnienia nie zauważymy i już zaczyna się nieciekawie.
Aby nie być gołosłownym, przyjrzyjmy się prostej "Bindrunie" uformowanej z inicjałów Imienia i Nazwiska pewnej osoby (rys. obok).
W górnym rzędzie pokazane zostały runy "źródłowe".W dolnym, dwie bindruny (z wielu), które z użyciem w/w mogą zostać utworzone. Poza kształtem, który rzuca się w oczy, Bindruny te różnią się i energetyką i sposobem oddziaływania na osobę noszącą taki talizman. Zwróćmy uwagę iż już na pierwszy rzut oka Bindruna po prawej ma znacznie większą ilość "Run" wpisanych w siebie. Możemy w niej znaleźć Othale, Wunjo a nawet Algiz i Raido. Z dwóch run uzyskaliśmy w parę chwil sześć... (a można znaleźć ich jeszcze kilka). Jakie efekty dodatkowe mogą one wprowadzić do pozornie prostej Bindruny? Na ile zniosą zaplanowane jej działanie, a na ile je wzmocnią? Jak zmienią dodatkowo aspekty życia osoby używającej talizmanu, których nie chcieliśmy ruszać? - To pytania, które warto zadać sobie, nie tylko w trakcie pracy nad Bindruną ale częstokroć zanim do jakiejkolwiek pracy magicznej się przystąpi. Warte jest to moim zdaniem analizy tym bardziej, iż pomiary "promieniowania", za pomocą wahadełka, jakie dla potrzeb własnych wykonywałem wykazały we wszystkich wypadkach iż Bindruna jest znakiem o kilkukrotnie (bywa że i dziesięciokrotnie) silniejszym promieniowaniu niż inskrypcja runiczna, zawierająca w sobie runy użyte do wykonania Bindruny. Ma również dość często inną charakterystykę oddziaływania i kolor niż sama inskrypcja. Oczywiście użycie wahadełka nie jest techniką uznawaną obecnie przez naukę, samo zaś wahadełko jest przyrządem mocno subiektywnym i dyskusyjnym jeśli chodzi o pomiary, jednakże warto mieć w pamięci fragment Pieśni o Runach:
7. (146) Czy wiesz jak pisać, czy wiesz jak czytać?
Czy wiesz jak barwić i jak testować?
Czy wiesz jak prosić, czy wiesz jak dawać?
Czy wiesz jak wysyłać i jak poświęcać?
Lepiej nie modlić się, niźli ponieść
zbyt wielkie koszty, za wymodlone;
Lepiej nie dostać, niźli zbyt wielką ponieść ofiarę,
— przerwa —
Tak Thund stary zapisał, nim ludzie powstali,
Gdy wyrósł wysoko, Gdy przybył do domu;