Pierwszym krokiem ku zrozumieniu wiedzy o runach jest zrozumienie pojęcia runy. Runa nie jest zaledwie tylko literą starego germańskiego alfabetu, ale raczej nosi w sobie pierwotną definicję sekretu lub misterium. To podstawowe znaczenie można łatwo porównać z użyciem terminu arcana w połączeniu z tarotem. Dlatego runa pierwotnie jest sekretem, świętym pojęciem lub ideą, z którą trzeba obchodzić się lub wyrażać skrycie. W tej pracy runę będziemy rozumieć przede wszystkim jako sekret lub święte pojęcie.
Słowo runa występuje we wszystkich germańskich grupach językowych i odnajdujemy ją we wszystkich prastarych germańskich dialektach (patrz tabela).
Dialekt | Słowo | Znaczenie |
Staronorweski | run | sekret, tajemna wiedza, mądrość, magiczne znaki, znaki pisane |
Gocki | runa | sekret, misterium |
Staroangielski | run | tajemnica, tajna rada |
Starosaski | runa | tajemnica, sekret |
Stary wysoki niemiecki | runa | tajemnica, sekret |
We współczesnym języku niemieckim wyrazem pokrewnym jest czasownik raunen - szeptać. Run odnajdujemy także w starych celtyckich językach, gdzie w staroirlandzkim pojawia się jako run, a w środkowowalijskim jako rhin - w obu oznacza misterium, sekret. Jest prawdopodobne, że Celtowie zapożyczyli semantyczną wartość tego słowa od języków germańskich. Rune rozwinęło się z protoindoeuropejskiego korzenia *reu - ryczeć.
Później to znaczenie zostało przypisane każdej hieroglificznej figurze, która odpowiadała runie - jednostce tajemnej wiedzy. To ten kształt jest wypisywany jako symbol pozbawionej kształtu i ponadczasowej idei. Jeszcze później ten symbol został wcielony w system pisma, które przydzieliło fonetyczną wartość każdemu z symboli. Obecnie runa omyłkowo stała się synonimem pojęcia litera, w takim znaczeniu jak w innych językach. Tylko pewna ilość różnych form run była używana jako fonetyczny odpowiednik (będziemy je nazywać literami runicznymi), podczas gdy większa liczba pozostała mniej lub bardziej w królestwie czysto ideograficznym. Tą ostatnią grupę możemy określić jako glify runiczne. Ta książka zajmuje się głównie literami runicznymi i systemem magicznym, który się z nich rozwinął, jednakże glify runiczne też są integralną częścią tego systemu. Należy zapamiętać, że obie grupy są równie runiczne. Litery runiczne zostały ustandaryzowane w system futharku przez magiczne gildie tamtych czasów, według szczególnych kryteriów numerologicznych i konceptualnych.
MAGICZNE DEFINICJE
Według większości naukowców runy były głównie prastarymi symbolami używanymi do pisania, zazwyczaj w kamieniu lub metalu. Te symbole miały religijne lub magiczne znaczenie dla ludzi, którzy je wypisywali - temu nie mogą zaprzeczyć nawet najbardziej posępni z naukowców. Jednak dla vitki te znaki nabierają o wiele bogatszego i poszerzonego znaczenia, które odsłania ich prawdziwą naturę i moc, a także ich historyczne i kosmiczne znaczenie. Vitki widzi w kształtach run hieroglify o wysoce złożonej naturze. Badania intelektualnych i magicznych królestw odkryły runy jako ideograficzne przedstawienie procesu i przepływu mocy i energii.
Każda runa ma potrójną naturę, jest też potrójną esencją tajemnicy drzemiącej wewnątrz niej. Te punkty to:
- FORMA (ideograficzna i fonetyczna wartość)
- IDEA (symboliczna zawartość)
-
LICZBA (jej dynamiczna natura, ujawniająca jej związki z innymi runami)
Opisują przepływy energii i stany w odniesieniu do jej samej, do planety i w końcu do multiwersum. Runy podsumowują i wyrażają graficznie oddzielne koncepcje świata, których można użyć jako punkty do magicznych i mistycznych operacji, zarówno pojedynczo, jak i w połączeniu.POCHODZENIE RUNÓW
Tutaj powiemy więcej o pochodzeniu kształtów runicznych niż o pochodzeniu tajemnic, które reprezentują. Faktyczne tajemnice są ponadczasowe i zostały stworzone - czy może raczej zaczęły istnieć - wraz z wynurzeniem się Dziewięciu Światów z Ginnungagap. W rzeczy samej runy są ważnymi czynnikami w procesie tworzenia lub kształtowania i poprzedzają powstanie żywych istot w Światach. O runicznych kształtach można mówić już w bardziej historycznym kontekście. Te kształty ostatecznie narodziły się ze świętych znaków powstałych w umysłach kapłanów i magów epoki brązu (a prawdopodobnie nawet wcześniej) jako abstrakcyjne graficzne wyrażenie najgłębszych zawartości ich nauk religijnych i magicznych (rys. 1.1.). Można je odnaleźć w wielkiej obfitości na najstarszych rysunkach wyrytych na skałach w Skandynawii. Rudolf John Gorlseben opisuje pierwotnego człowieka siedzącego na szczycie góry, odbierającego pojęciowe przebłyski natchnienia, które on następnie emocjonalnie wyraża w znakach, które stają się tymi pojęciami.
W najwcześniejszym okresie te tzw. pre-runiczne znaki pozostawały całkowicie ideograficzne lub hieroglificzne. Jednakże kiedy nastąpił kontakt z kulturami śródziemnomorskimi, powoli na terenach Germanów pojawiło się pojęcie fonetycznego przedstawienia języka w postaci symboli. Wielu naukowców wierzy, że rozpoczęło się to w II wieku p.n.e., kiedy Cymbryjczycy i Teutoni najechali na Półwysep Apeniński i zetknęli się z alfabetem łacińskim oraz alfabetem północnych Etrusków; inni natomiast utrzymują, że runy zostały ostatecznie ukształtowane przez Gotów w I oraz II wieku n.e., kiedy te plemiona przebywały jeszcze na wybrzeżach Bałtyku. Wszystkie te teorie są bardzo interesujące i zawierają wiele prawd, ale nie one nas najbardziej interesują. Należy zauważyć, że kiedy ludy germańskie wybrały runę (znak kultowy), żeby odpowiadała dźwiękowi ich języka, zazwyczaj wybierały kształt, który w jakiś sposób przypominał podobny znak etruski, łaciński lub grecki. To niewątpliwie odgrywa dużą rolę w tworzeniu galdr i ich związkami z pewnymi runicznymi formami.
Wewnętrzna struktura, uporządkowanie, nazewnictwo i symboliczna zawartość tych glifów pozostała zupełnie nienaruszona przez kultury śródziemnomorskie. Istnieje magiczna, głęboka struktura, która rządzi tymi czynnikami. Ta struktura była dobrze znana kapłanom i magom germańskiego kultu, i oni ostrożnie formułowali runiczną ideologię, którą transmitowali przez plemienne granice poprzez istniejące uprzednio kanały kultowe. Poprzez tę prastarą gildię mistrzów run system runiczny był w stanie utrzymać wysoki poziom wewnętrznej integralności pomimo przekraczania niezliczonych plemiennych granic przez kilka stuleci. Już w I wieku n.e. Tacyt
Wg mitologii to dzięki bogowi magii, Odhinnowi, ludzie i bogowie są w stanie otrzymywać mądrość runiczną. Odhinn jest pierwszą istotą, która przeszła pełną inicjację w runiczne tajemnice; znaczy to, że wyciągnął mądrość run prosto ze źródła i ukształtował je wewnątrz swojej istoty w taki sposób, żeby inne istoty mogły się z nimi komunikować. Dlatego najlepiej runy mogą być postrzegane przez odyniczną moc. Ten inicjacyjny mit został przedstawiony w Starszej, inaczej Poetyckiej, Eddzie, w pieśni zwanej Havamal: mowy Hara (Har: Najwyższy = Odhinn). W wersach 138 i 139 czytamy:
Wiem, że wisiałem na drzewie wśród wichrów
Całe dziewięć nocy,
Włócznią zraniony, oddany Odynowi:
Sam samemu sobie;
Na tym drzewie, którego wiedza ogromna
Z korzeni jego płynie.
Bez chleba zostawiony i bez rogu napoju,
W dół spoglądałem;
Podniosłem ja runy, z krzykiem je podniosłem
I spadłem
na ziemię.
To opis procesu inicjacji typu szamańskiego, w której inicjowany przechodzi przez Dziewięć Światów Drzewa-Świata do królestwa Hel (Śmierci) i na moment wchodzi do jej sfery. W tym momencie całym ciałem odbiera runiczną mądrość, zostaje ona wytrawiona wewnątrz niego. W kolejnej chwili inicjowany powraca do Midhgardhr z runiczną mądrością na stałe odkodowaną i gotową do używania i komunikacji.
za E.Thorsson: Futhark: Podręcznik Magii Run